woensdag 18 februari 2009

School: de praktische kant II

Cijfers en letters en een IQ-test

Lezen lukte niet en tot april hakte en plakte hij erop los, zat in het laagste niveaugroepje. Rekenen ging nog minder goed, getallen leken voor hem opeens absoluut geen betekenis meer te hebben. Net voor de testprocedure in het diagnosecentrum nam het CLB een IQ-test af, waarop onze zoon 94 scoorde. Dit leek ons bepaald aan de lage kant. Achteraf vernamen we dat zoon die dag echter al de hele voormiddag toetsen had gemaakt en 's namiddags, tijdens de IQ-test, moe, ongeïnteresseerd en zeer beweeglijk was geweest. Daarnaast was die test hem niet aangekondigd geweest en werd ie afgenomen door iemand van buiten de school. Achteraf bekeken de slechtst mogelijke omstandigheden voor een dergelijke test bij ons kind...

In april, letterlijk in één weekend, maakte hij plots de "leesklik" en las van het ene moment op het andere vloeiend. Bijgevolg schoot hij van de laagste niveaugroep (nog voor AVI1) door naar AVI3 - 4. Rekenen bleef een probleem, en is dat nu, midden 3e leerjaar, nog steeds.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten